WISSE BLOM
SEO SPECIALIST
Geschreven op: 28-09-2023
Gewijzigd op: 28-09-2023
10 min. leestijd
- Wat is zoekmachine marketing?
- Google, Bing en minimaal 3 andere zoekmachines
- 10 redenen om leads te genereren met zoekmachine marketing
- 1. Blijf niet achter bij concurrenten
- 2. Ontdek en ervaar wat klanten werkelijk willen
- 3. Combineer kanalen die elkaar versterken
- 4. Gebruik inbound marketing
- 5. Verzamel kwalitatieve leads
- 6. Adverteer efficiënt
- 7. Maak online meer omzet
- 8. Laat als merk van je horen
- 9. Vergroot de merkbekendheid
- 10. Trek nieuwe medewerkers aan
Zoekmachine marketing creëert meer kwalitatieve leads, meer omzet en meer naamsbekendheid. Het is voor veel bedrijven een no-brainer, dus waarom worden zij hier zo enthousiast van? Wij leggen je uit wat zoekmachine marketing is, hoe het werkt en hoe het jouw bedrijf extra online omzet oplevert.
Wat is zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing maakt jou zichtbaar tussen de zoekresultaten van zoekmachines. Dat doe je op twee manieren:
- Zoekmachine adverteren (SEA)
Je richt je op de betaalde zoekresultaten, helemaal bovenaan de pagina. Je staat direct bovenaan en rekent af per klik van een nieuwe bezoeker. - Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Je richt je op de gratis zoekresultaten meteen onder de betaalde resultaten. De inzet kost meer tijd, maar klikken van nieuwe bezoekers zijn daarna gratis.
Zoekmachine marketing is de combinatie van adverteren en optimaliseren. Zo bereik je resultaat op de korte termijn, en breng je op de langere termijn de kosten omlaag. Of je gebruikt advertenties voor zoektermen met meer concurrentie, terwijl je bij minder concurrentie goed scoort binnen de organische resultaten.
Google, Bing en minimaal 3 andere zoekmachines
Zoekmachine marketing gebruik je natuurlijk voor Google. Maar, niet alleen voor deze zoekmachine. Met Bing en Yahoo, AOL en Ask.com zijn er minstens drie andere belangrijke spelers. Bovendien speelt Youtube een steeds grotere rol, als onderdeel van Google.
Het klopt dat Google de populairste zoekmachine is, maar het is niet de enige. Door in de breedte in te zetten op zoekmachine marketing lukt het om daarmee meer resultaat te boeken.
10 redenen om leads te genereren met zoekmachine marketing
Als alle potentiële klanten jouw bedrijf zouden kennen zou je de zoekmachine niet nodig hebben. Toch kunnen zelfs de grootste en sterkste merken ter wereld daar niet volledig op vertrouwen.
Het is zonde om een enorme potentiële doelgroep links te laten liggen, door afwezigheid in zoekmachines. De zoekresultaten tonen per pagina tien aanbieders, voor wie de zoekmachine een belangrijk omzetkanaal vormt. Met zoekmachine marketing word je zichtbaar bij potentiële klanten die jouw producten of diensten zoeken.
Wij zetten 10 redenen op een rij om leads te genereren met zoekmachine marketing.
1. Blijf niet achter bij concurrenten
Misschien wel de belangrijkste reden: jouw concurrenten doen het ook. Zoek maar eens naar je eigen producten of diensten, in Google of een andere zoekmachine. Bekijk de zoekresultaten en ontdek welke concurrenten er nu vandoor gaan met de nieuwe klanten die hier ook naar zoeken.
Waarschijnlijk zie je 4 advertenties bovenaan de zoekresultaten. Daarna volgen de organische resultaten. Als je niet zichtbaar bent op de eerste pagina in Google betekent dit dat minstens 10 andere bedrijven meer opvallen dan jij. Zij spreken nieuwe klanten aan, die net als jij zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt. Dat is zonde, dus daar wil je zelf tussen staan.
2. Ontdek en ervaar wat klanten werkelijk willen
Met zoekmachine marketing ontdek je bovendien wat klanten werkelijk willen. Als je dat al weet kun je maximaal efficiënt adverteren. Als je dat nog niet weet is het de ideale manier om er wel achter te komen wat zij bij je zoeken.
De combinatie van adverteren (SEA) en optimaliseren (SEO) maakt gaandeweg steeds beter duidelijk wat er opvalt, waar klanten op reageren en waarmee jij meer omzet genereert. Een eerste brede aanpak helpt stap voor stap in kaart te brengen welke kant je op moet. Zoekmachine marketing geeft inzicht in de motivatie(s) van jouw doelgroep. Die kennis kun je vervolgens gebruiken voor betere zoekmachine advertenties, net als voor andere advertentie- en communicatiekanalen die je gebruikt. Het is zonde om de data die je online kunt verzamelen niet in te zetten om jouw marketing te verbeteren.
3. Combineer kanalen die elkaar versterken
Zoekmachine marketing combineert SEA en SEO. De twee kunnen elkaar uitstekend versterken:
- Gebruik zoekmachine advertenties (SEA) om in heel korte tijd te meten welke zoektermen het best converteren.
- Zet met zoekmachine optimalisatie (SEO) vervolgens in op die best-converterende zoektermen.
- Dan optimaliseer je op de lange termijn voor zoektermen die werken, terwijl de klikken van nieuwe bezoekers vervolgens gratis zijn.
4. Gebruik inbound marketing
Zoekmachine marketing is inbound marketing. Dat betekent dat je inspeelt op de behoefte die er al leeft bij jouw doelgroep. Potentiële klanten zoeken naar jouw producten of diensten, zelfs als ze nog niet weten dat jij die aanbiedt.
Inbound marketing is goed geschikt voor de eerste fases van een sales-funnel:
- Awareness
Potentiële klanten ervaren een gemis, zoeken een oplossing voor een probleem of oriënteren zich op mogelijkheden. Gebruik zoekmachine marketing om informatie aan te bieden, via betaalde zoektermen of organische zoektermen. Vertel nog niet over jouw merk, maar bied slechts de informatie die bezoekers zoeken. - Interest
Maak de oplossing concreet, door informatie aan te bieden die leidt tot een product of een dienst. Laat onopvallend alvast zien dat je het aanbiedt, maar word nog niet te commercieel. De interesse is er, maar het is nog het product of de dienst waar het om draait. - Consideration
De potentiële nieuwe klant maakt een overweging, tussen aanbieders. Jij bent er daar één van, dus dit is het moment om je merk naar voren te schuiven. Gebruik content waarmee je laat zien dat jij de goedkoopste, beste, snelste of leukste bent. - Intent
Combineer de voordelen van jouw bedrijf met die van het product of de dienst die je aanbiedt. De potentiële klant is bijna klaar om te kopen, dus wil nu zeker weten dat het een goede keuze is. De boodschap wordt vanaf dit moment een stuk commerciëler.
Voor de evaluatiefase en aankoopfase kun je (meer) outbound marketing inzetten. Potentiële nieuwe klanten zijn (bijna) klaar om aan te kopen. Dat is hét moment waarop je zichtbaar wilt zijn met jouw aanbod. Als je zoekmachine marketing gebruikte voor de eerdere fases hebben klanten al eens van je gehoord, dus is de drempel lager om bij je aan te kopen.
5. Verzamel kwalitatieve leads
Zoekmachine marketing staat bekend om de kwalitatieve leads. Je hebt allerlei mogelijkheden om te segmenteren en personaliseren. Daarmee voorkom je dat je met hagel schiet.
Gebruik deze vorm van marketing om zoveel mogelijk bezoekers die buiten de doelgroep vallen af te wijzen. Denk na over demografische gegevens, over de psychologische zoekintentie en over eerdere verzamelde gebruikersdata. Wie dit goed combineert adverteert alleen voor potentiële nieuwe klanten, die daadwerkelijk interesse hebben (getoond). Hoe minder mensen buiten die kerndoelgroep de advertenties en andere content zien, des te waardevoller de leads die je verzamelt.
6. Adverteer efficiënt
Uiteindelijk draait het allemaal om conversie. Jij denkt aan nieuwe klanten, meer abonnees, aanmeldingen voor de nieuwsbrief of aan inschrijvingen voor wedstrijden. Waar het ook om gaat, onderaan de streep moet het vooral zoveel mogelijk opleveren.
Zoekmachine marketing brengt dit uitstekend in kaart. Zowel met zoekmachine optimalisatie (SEO) als vooral met zoekmachine adverteren (SEA) kun je precies zien wat de inzet oplevert. Op die manier bewijs je dat de inzet werkt en dat dit geld oplevert, in plaats van kost. En werkt het niet? Misschien moet de campagne worden bijgestuurd, moet de inzet groter zijn of is er iets anders aan de hand. Dankzij alle verzamelde data is het goed mogelijk om te analyseren wat er goed gaat en wat er minder goed gaat.
7. Maak online meer omzet
Wie geen zoekmachine marketing gebruikt mist sowieso de potentiële omzet die daar ligt. Het is een extra omzetkanaal, dat concurrenten waarschijnlijk al wel inzetten. Dus zelfs als het via andere kanalen lukt om veel klanten aan te trekken is het zonde om hier geen gebruik van te maken.
Sommige branches zijn beter geschikt voor zoekmachine marketing dan anderen. Toch liggen er in bijna alle gevallen kansen in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Het percentage mensen dat producten en diensten zoekt via een zoekmachine is al jaren 90% of over. Bovendien geldt dat voor steeds meer branches, waardoor de potentiële waarde van zoekmachine marketing alleen maar toeneemt.
8. Laat als merk van je horen
Zelfs voor bedrijven en merken die B2B actief zijn of grotere producten of diensten aanbieden is de zoekmachine heel interessant. Met zoekmachine marketing lukt het misschien niet om in één keer een lead te genereren. Toch is het zelfs in die gevallen interessant om online zichtbaar te zijn.
Zoekmachine marketing is goed geschikt als kanaal voor Public Relations of om aan de eigen autoriteit te bouwen. Vergelijk het met advertenties in de lokale krant, op regionale schaal of landelijk in de media. Wie regelmatig zichtbaar is wordt vanzelf een vertrouwde naam in het hoofd van klanten. Daarnaast ben je direct weer even top-of-mind, precies op de momenten waarop iemand op zoek is naar bepaalde producten of diensten.
9. Vergroot de merkbekendheid
Meer specifiek gebruik je zoekmachine marketing om de merkbekendheid te vergroten. Verbeter de naamsbekendheid van jouw bedrijf, door in de zoekresultaten aanwezig te zijn. Klanten die meerdere keren jouw bedrijfsnaam tegenkomen raken vanzelf geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Zorg er op die manier voor dat je zichtbaar bent bij de doelgroep die interesse heeft in jouw diensten en producten.
Tip: houd rekening met de verschillende fases in de sales-funnel. Zorg B2B en bij grotere aankopen bijvoorbeeld dat je al vroeg in de funnel zichtbaar bent, als klanten zich in de awareness-fase bevinden. Als je vanaf dat moment goed zichtbaar bent profiteer je daar later de vruchten van. Je bent een bekende naam voor ze.
10. Trek nieuwe medewerkers aan
Gebruik zoekmachine marketing ten slotte voor jouw arbeidsmarktcommunicatie. Trek nieuwe medewerkers aan, door zichtbaar te zijn op belangrijke thema’s waar zij naar zoeken. Deel relevante informatie en vertel over specifieke trends. Dan laat je zien dat je bovenop de bal zit, bijvoorbeeld met cases en projecten waar je aan werkt. Dat trekt nieuwe medewerkers aan, op basis van dezelfde inbound marketing als naar nieuwe klanten toe.