Google Ads stopt met vergelijkbare doelgroepen, die je misschien kent als vergelijkbare segmenten. Wat verandert er precies, wanneer gaan de veranderingen in en hoe bereid jij je voor? Wij zochten het uit om het je uit te leggen.

Wat zijn vergelijkbare doelgroepen voor advertenties?

Vergelijkbare doelgroepen in Google Ads gebruik je om de tool zelf een doelgroep aan te laten maken op basis van remarketinglijsten. Google stelt die lijsten zelf op, dus daarop heb je geen directe invloed. Het is een lijst met potentiële klanten die eerder interesse toonden in jouw producten of diensten, omdat ze bijvoorbeeld de website bezochten.

Google gebruikt de recente zoekactiviteit om remarketinglijsten op te stellen. De lijst brengt het gezamenlijke zoekgedrag in kaart. Google vindt daar vervolgens nieuwe potentiële klanten bij, met vergelijkbaar zoekgedrag. Bovendien kan Google de lijsten updaten als het zoekgedrag verandert, zodat jouw remarketing-inzet mee verandert. 

Wat gaat er veranderen?

Google Ads gaat stoppen met deze vergelijkbare doelgroepen of vergelijkbare segmenten. Uiteindelijk verwijdert Google de vergelijkbare doelgroepen ook daadwerkelijk uit de campagnes en advertentiegroepen. Je houdt wel toegang tot rapportages uit het verleden.

Google verandert het beleid vanwege wet- en regelgeving op het gebied van privacy en gegevensverzameling. Het is helaas niet meer mogelijk om de vergelijkbare doelgroepen te gebruiken. Google biedt een paar geautomatiseerde tools om hetzelfde te bereiken, maar dan privacyvriendelijk. Het gaat om de tools voor geoptimaliseerde targeting en slim bieden. 

Geoptimaliseerde targeting

Geoptimaliseerde targeting gebruikt informatie zoals zoektermen op de landingspagina’s van jouw website. Of het gebruik zoektermen in de bestanden van advertentiemateriaal. Vervolgens zoekt de tool daar doelgroepen bij die aansluiten bij de doelen van jouw campagne. Google legt online precies uit wat geoptimaliseerde targeting inhoudt. 

Slim bieden: nieuwe bidstrategie

Gebruik je Slim bieden? De tool gebruikt de gegevens van al jouw campagnes om prestaties te optimaliseren. Dat geldt zelfs voor campagnes zonder verdere gegevens. Voeg zelf relevante zoektermen toe aan campagnes met een laag volume. Dan breidt je de targeting uit en kun je het aantal conversies verhogen. Google legt online precies uit wat Slim bieden inhoudt.

Met beide geautomatiseerde tools gebruik je first-party data, dus voldoe je aan de nieuwe wet- en regelgeving.

Veranderingen per 1 mei en 1 augustus

Google Ads stopt per 1 mei en per 1 augustus met vergelijkbare doelgroepen of vergelijkbare segmenten voor campagnes en advertentiegroepen.

  • Vanaf 1 mei kun je geen vergelijkbare doelgroepen meer toevoegen. Je kunt nog wel bestaande vergelijkbare doelgroepen die je eerder aan campagnes koppelde blijven targeten. Houd er rekening mee dat je geen nieuwe conversiewaarderegels meer kunt maken. De bestaande regels blijven wel gewoon werken. De tool maakt geen nieuwe vergelijkbare doelgroepen meer aan.
  • Vanaf 1 augustus kun je geen vergelijkbare doelgroepen meer gebruiken voor targeting en rapportage. Google zal alle vergelijkbare doelgroepen verwijderen en die niet meer tonen in Ads. De conversiewaarderegels zullen niet meer werken. Bovendien past de tool de conversiewaarde niet meer aan op basis van vergelijkbare doelgroepen. 

Voorbereiden: Google biedt meerdere oplossingen

Benieuwd wat je kunt doen om je voor te bereiden op de wijzigingen per 1 mei en 1 augustus? Google legt online precies uit welke voorbereidingen je kunt treffen.

  • Voor Search-campagnes
    Gebruik Slim bieden als je nu handmatig biedt op verschillende segmenten, of als je conversiewaarderegels gebruikt. En gebruik je vergelijkbare doelgroepen om klanten te benaderen? Creëer dan een nieuw klant-acquisitiedoel
  • Voor Display, Discovery en Video
    Gebruik geoptimaliseerd targeten en first-party data over segmenten om te blijven targeten. En gebruik je vergelijkbare doelgroepen voor verschillende advertentiegroepen of -campagnes? Gebruik ook dan geoptimaliseerd targeten.
  • Voor Youtube Awareness, Reach Video en Consideration Video
    Als je vergelijkbare doelgroepen gebruikt moet je dat veranderen naar first-party data in advertentiegroepen. Gebruik bovendien audience expansion om op basis van die data meer potentiële klanten te bereiken.

Related insights

Data driven marketing for 2023

10 redenen waarom jouw bedrijf niet zonder zoekmachine marketing kan

Lees meer

Data-driven marketing in 2023: deze 13 trends wil je niet missen

Lees meer

Vragen over deze post?

Wil je meer weten over de inhoud van deze post? Of zijn er vragen ontstaan na het lezen van bovenstaande informatie? Aarzel niet en neem contact met ons op! Een van onze specialisten helpt je graag.

Kom in contact

close
helpen
KlantenserviceHi, kan ik je helpen?

We zijn bereikbaar op