Wat is SEO? Daarop hebben we een kort en een lang antwoord voor je. Tenminste, niet zo heel lang natuurlijk. In maximaal 10 minuten leestijd leggen we je precies uit wat zoekmachineoptimalisatie is én hoe je daarmee aan de slag kunt. Jij leert hoe je hoger in Google komt, omdat je na dit artikel echt begrijpt waar SEO om draait.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, dus voor zoekmachine optimalisatie. 

SEO is niets anders dan vraag en aanbod, waarbij je jouw aanbod perfect afstemt op de vraag van klanten. Als klanten online zoeken naar jouw diensten of producten moet jouw aanbod daar zo goed mogelijk op aansluiten.

Zoekmachines bepalen welk aanbod het best aansluit op de vraag. Daarvoor gebruikt Google een complex algoritme met honderden ‘ranking factors’. Dat zijn factoren van websites en webshops, waar Google op let om te bepalen wie z’n aanbod het best afstemt op de vraag van gebruikers.

Google kijkt bijvoorbeeld naar de inhoud, leesbaarheid en kwaliteit van teksten. Hoe beter die teksten aansluiten bij de vraag van gebruikers, des te beter het aanbod. En des te hoger dus jouw positie in de zoekresultaten. Wie z’n pagina’s het best optimaliseert staat helemaal bovenaan de zoekresultaten.

Wat doet een SEO-expert?

SEO-experts optimaliseren jouw aanbod voor de vraag van potentiële nieuwe klanten, de gebruikers van de zoekmachine. Door goed te begrijpen wat iemand zoekt (de zoekintentie) en het aanbod daarop af te stemmen ontstaat de ideale combinatie.

Meer specifiek kijkt een SEO-expert naar de ranking factors van het algoritme, voor Google en andere zoekmachines. Als je die belangrijke factoren voor websites begrijpt kun je daarvoor de website optimaliseren. Dus hecht Google veel waarde aan een URL met daarin de zoekterm voor de pagina? Dan zet een SEO expert de zoekterm voor die pagina in de URL.

SEO is natuurlijk veel complexer dan dat. Toch draait het daar in de basis om. SEO-experts verdiepen zich in twee dingen:

  • Zoekintentie van jouw nieuwe klant
    Door de gebruiker goed te begrijpen word de zoekintentie duidelijk. Het is de kunst om de website of webshop te optimaliseren voor de werkelijke vraag van nieuwe klanten.

Het algoritme van zoekmachines
Wie het algoritme goed begrijpt weet waar zoekmachines naar kijken op websites. Door die onderdelen te optimaliseren ziet de zoekmachine de website als beste aanbod bij de vraag, dus wordt de website beloond met een hoge positie in de zoekresultaten.

Hoe kom je hoger in Google?

De beste pagina staat het hoogst in Google. De beste pagina biedt het beste aanbod bij de vraag van gebruikers.

SEO bestaat uit drie onderdelen:

  • Technische optimalisatie
    Een technisch goed geoptimaliseerde website laadt snel, gebruikt schone (HTML)code en kent bijvoorbeeld geen dode links. Technisch presteert de website optimaal en staat alles goed ingericht voor SEO.
  • Geoptimaliseerde teksten
    Geoptimaliseerde teksten bieden precies de informatie die bezoekers zoeken. Ondertussen staan daarin de juiste zoektermen, in de juiste hoeveelheid.
  • Backlinks naar de website
    Links vanaf andere websites naar die van jou zijn verwijzingen. Ze wijzen als het ware op jouw website om aan te geven dat daar iets van waarde staat. 

De drie onderdelen zijn in deze volgorde belangrijk. Optimaliseer de website in technische zin, om vervolgens teksten te (laten) schrijven. Ga daarna aan de slag met backlinks naar de website.

Word een online autoriteit

Gebruik geoptimaliseerde teksten en backlinks naar de websites om een online autoriteit te worden. Dat levert twee voordelen op:

  • De doelgroep herkent jou als de online autoriteit
    Als online autoriteit win je de harten van jouw potentiële nieuwe klanten. Je biedt waardevolle informatie, duidt de trends op een manier die de doelgroep snapt of organiseert de leukste acties. Zorg dat je de bekendste en populairste naam wordt binnen de branche.

Zoekmachines belonen je met steeds hogere posities
Zoekmachines merken dat jouw pagina’s de informatie bieden die de doelgroep zoekt. En dat andere websites naar jouw website verwijzen, bijvoorbeeld naar artikelen over de trends en voor acties. Daarvoor waardeert de zoekmachine jou met hogere posities in de zoekresultaten.

In 5 stappen aan de slag met SEO

Blijft SEO ondanks alle uitleg voor jou vaag? Je kunt er in 5 stappen mee aan de slag.

  1. Zoekwoordenonderzoek

Begin met een zoekwoordenonderzoek. Brainstorm over de producten en diensten die je aanbiedt, en vragen die de doelgroep daarbij heeft. Of termen die zij gebruiken om er naar te zoeken.

Doe onderzoek naar algemene termen (zoals ‘seo’ en ‘wat is seo’) en specifieke termen (zoals ‘wat is het beste cms voor seo’ en ‘hoe schrijf je goede webteksten’). Bedenk algemene en specifieke termen voor jouw branche. Denk daarnaast aan zowel product- of dienstgerelateerde termen als de problemen, uitdagingen of wensen en behoeften waar de klant in brede zin aan denkt.

Verzamel een lijst met relevante zoektermen. Selecteer de 50 of 100 meest relevante termen, uit een lijst met honderden termen waar gebruikers naar zoeken. Zorg voor een selectie die precies past bij wat jij aanbiedt.

  1. Concurrentie-analyse

Kijk naar de concurrentie. Zoek zelf naar de relevante zoektermen die je selecteerde. Ontdek welke websites bovenaan staan en welke informatie zij aanbieden. Gebruik dat als inspiratie en bepaal voor de selectie van zoektermen over welke termen jij het meest kunt vertellen. Kies een originele invalshoek of verzamel input en inspiratie.

Let op: schrijf altijd unieke teksten. Kijk naar de concurrentie, herken wat er goed scoort en ga daarmee vervolgens zelf aan de slag. Als je tekst of delen daarvan overneemt zal Google je nooit belonen met een hogere positie in de zoekresultaten. 

  1. Contentplan maken

Maak een contentplan voor de selectie van relevante zoektermen:

  • Kies 25% van de geselecteerde zoektermen als hoofdzoekterm. Die hoofdzoektermen krijgen hun eigen pagina. Kies de zoektermen met veel zoekvolume of bijvoorbeeld met opvallend weinig concurrentie. Kies zoektermen die niet te veel op elkaar lijken, om daar verschillende teksten voor te kunnen schrijven.
  • Gebruik de andere 75% als aanvullende zoektermen, bij de hoofdzoektermen. Vul een hoofdzoekterm aan met een aantal aanvullende zoektermen, die daar inhoudelijk bij passen. Maak op die manier per pagina een cluster van 1 hoofdzoekterm en 3 tot 5 aanvullende zoektermen. De termen lijken op elkaar, dus horen bij elkaar op één pagina.

Zorg dat je alle relevante zoektermen indeelt als hoofdzoekterm of aanvullende zoekterm. Zorg er ook voor dat je de termen op maximaal 1 plek gebruikt. Voorkom op die manier dat pagina’s straks met elkaar kunnen concurreren. 

  1. Teksten schrijven

Schrijf SEO teksten op basis van het contentplan, of besteed dat uit aan een SEO tekstschrijver.

Schrijf bijvoorbeeld iedere maand een paar landingspagina’s of blogartikelen. Of laat alles in één keer schrijven. Pas als je 100 pagina’s of meer tegelijkertijd publiceert heeft dat invloed op de effectiviteit van nieuwe teksten. Tot dat aantal kun je alles gewoon in één keer publiceren, maar dat hoeft niet. Of je dat in één keer doet of iedere maand doet maakt weinig tot geen verschil.

Tip: doe een nulmeting op de zoektermen, voordat je teksten gaat schrijven. Bepaal of je al vindbaar bent op de termen, en zo ja op welke positie. Schrijf daarna de teksten en publiceer deze. Doe vervolgens iedere maand een nieuwe meting, om bij te houden of de vindbaarheid verbetert.

  1. Online autoriteit opbouwen

Ga actief op zoek naar backlinks vanaf andere websites. Benader opdrachtgevers, klanten en andere relaties met een website of webshop. Vraag ze om een link naar jouw website te plaatsen, eventueel in ruil voor een link terug.

Gebruik daarnaast de SEO teksten die je schreef. Misschien willen andere websites daar naar linken? Bied anders aan om een uniek artikel te schijven voor andere websites. Gebruik de eigen SEO teksten en schrijf daar een unieke kopie van. Gebruik dezelfde inhoud, maar schrijf het in unieke tekst op. Als een andere website die tekst plaatst met een link naar jouw website stijgt de online autoriteit. 

Gebruik linkbuilding om de online autoriteit verder op te bouwen. Hoe meer waardevolle links je verzamelt, des te groter het effect van de SEO teksten die je schreef. Zo versterken de onderdelen van SEO elkaar.

Hoe snel zie je resultaat?

Hoe snel je resultaat ziet hangt sterk af van de concurrentie en de zoektermen die je kiest. Bij weinig concurrentie en zoektermen met een lage moeilijkheidsscore zie je al binnen een paar weken resultaat. Bij veel concurrentie en zoektermen met een hoge moeilijkheidsscore kan dat tot een jaar of langer duren. Bovendien zal je veel teksten moeten schrijven voor die zoektermen en veel waardevolle backlinks moeten verzamelen. Gemiddeld genomen duurt het een paar maanden totdat goede SEO teksten de gewenste resultaten laten zien.

Related insights

Data driven marketing for 2023

Data-driven marketing in 2023: deze 13 trends wil je niet missen

Lees meer

9 tips voor het verbeteren van jouw Technische SEO

Lees meer

Vragen over deze post?

Wil je meer weten over de inhoud van deze post? Of zijn er vragen ontstaan na het lezen van bovenstaande informatie? Aarzel niet en neem contact met ons op! Een van onze specialisten helpt je graag.

Kom in contact

close
helpen
KlantenserviceHi, kan ik je helpen?

We zijn bereikbaar op